آشپزخانه کودکانه

روزه کله گنجشکى و کودکان

1393/4/15 9:53
نویسنده : شکمو
184 بازدید
اشتراک گذاری

وقتی ماه رمضان از راه می رسد، وقتی سفره افطار پهن می شود، وقتی همه با هم دور سفره به انتظار می نشینیم و زیر لب زمزمه می کنیم؛ کمتر کسی است که یاد و خاطره ی سال های گذشته در ذهنش خطور نکند. یاد روزه های کله گنجشکى، یاد اولین افطار، اولین روزه و شاید جایزه ی اولین روزه.کودکان از 4 سالگی با مفاهیم ساده و به مرور در سنوات بعد باروزه کله گنجشکى و کودکانمفاهیم کلی روزه و ماه رمضان آشنا می شوند. والدین و مربیان، برای زیبا جلوه دادن این ماه پر برکت نقش ظریف و مهمی برعهده دارند. کودکان در برخورد با آداب رمضان پر از سؤال های بی جوابند و پاسخ هر کدام از سؤالات آنان می تواند تصویری عمیق در ذهن آنها بکارد. اگر این پاسخ ها، حساب شده و اصولی باشد، در پرورش این مفاهیم در ذهن کودک مؤثر خواهد بود و اگر پاسخ ها سطحی و غیر واقعی باشد، تأثیری منفی و مخرب برجا خواهد گذاشت.روزه گرفتن و یک روز تمام، لب به روی خوراکی ها بستن از نظر یک کودک، واقعه ای سخت و ناممکن است و عکس العمل والدین و بزرگترها می تواند ذهنیت کودک را تغییر دهد. والدین از ابراز سختی روزه، تشنگی و ضعف و... در مقابل کودک بپرهیزند و با دادن اطلاعاتی مفید، کودک را تشویق به گرفتن روزه های چند ساعته یا روزه ی کله گنجشکی کنند. تشویق کودک او را به روزه گرفتن مشتاق می کند و همین که می تواند رفتار بزرگترها را تقلید کند، احساس بزرگی و استقلال می کند. و همه ی کودکان این حس را دوست دارند و اگر با شوق معنوی و اعتقادی هم همراه شود، نتیجه بسیار بهتری خواهد داشت. گفت و گویی با پروفسور ژوزف تامی جی، فوق تخصص تغذیه و رژیم درمانی در کالیفرنیا درباره روزه کودکان صورت گرفته است که می توانید در ادامه مطلب مشاهده فرمایید ..


گفت و گو خبرگزاری ایسنا با پروفسور ژوزف تامی جی متخصص تغذیه پیرامون روزه گرفتن كودكان

با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان بر تردید خانواده ها در خصوص روزه گرفتن کودکان، افزوده می شود. والدین مایلند بدانند آیا روزه گرفتن و تحمل گرسنگی و تشنگی برای کودکشان دشوار نیست و آیا باعث بروز مشکل در وضع جسمی او نمی شود.
به همین جهت گفت و گویی با پروفسور ژوزف تامی جی، فوق تخصص تغذیه و رژیم درمانی در کالیفرنیا درباره روزه کودکان صورت گرفته است :

 


- به عنوان اولین سوال، آیا تحمل بیش از 12 ساعت گرسنگی و تشنگی برای کودکان مشکل ساز نیست؟
به عقیده من این کاملا بستگی به سن کودک، وضعیت جسمانی او و خصوصا فرهنگ خانواده وی دارد. برای کودکان 8 سال به بالا، با وضعیت بدنی متوسط ( نه خیلی چاق و نه خیلی لاغر ) و فاقد هرگونه بیماری خاص، روزه گرفتن مشکلی ایجاد نمی کند؛ اما باید دانست که تغذیه کودک در این دوران به شدت حائز اهمیت است و در صورت هر گونه غفلت، کودک شدیدا ضعیف شده و ریسک ابتلا به بیماری در او افزایش می یابد.

- وضعیت فرهنگی خانواده چه تاثیری بر روزه گرفتن کودک دارد ؟
برای کودکی که از سنین پایین در خانواده، شاهد روزه گرفتن والدین خود بوده و احیانا از سوی آنها به این امر تشویق شده، تحمل گرسنگی آسان است و تصور اجر معنوی و یا حتی تشویق خانواده، توان او را افزایش می دهد. اما اگر کودک به تنهایی اقدام به روزه گرفتن کند، یا از سوی والدین شاهد بی توجهی بوده و یا حتی مجبور به روزه نگرفتن شود، مسلما تحمل چندین ساعت گرسنگی و تشنگی برای وی بسیار دشوار خواهد بود و حتی ممکن است باعث اختلال اعصاب وی شود.

- كدام قسمت بدن در نتیجه روزه گرفتن و تغذیه نامناسب متعاقب آن، ممكن است ‌آسیب ببیند ؟
مغز و اعصاب . مكررا، شاهد کودکانی عصبی هستم که تنها به علت افت قند و ویتامین های خاص در بدن نه تنها قادر به یادگیری نیستند بلکه به شدت پرخاشگر و عصبانی نیز هستند.

- آیا شما به عنوان یک متخصص تغذیه روزه گرفتن را برای کودکان توصیه می کنید؟
از نظر من،‌ اگر کلیه شرایط رعایت شود ،‌ روزه گرفتن مساله ساز نیست ولی در صورت اهمال از طرف والدین، روزه گرفتن از کودک یک موجود ضعیف، عصبی و ناموفق در یادگیری می سازد.

- این شرایط شامل چه مواردی است ؟
اول از همه سن او برای روزه کامل باید بالای 8 سال باشد، وزن او با توجه به قدش کم نباشد ( این قسمت با نظر متخصصین تغذیه باید تایید شود) ،‌ حتما بعد از افطار 8 لیوان آب، 2 لیوان شیر یا فرآورده های کلسیمی دیگر، ویتامین به صورت مکمل غذایی، غذاهای پروتئینی شامل گوشت، مرغ و حبوبات و سبزیجات با فاصله به كودكان داده شود. کودک استراحت کامل داشته باشد و در نهایت قبل از آغاز به روزه گرفتن حتما وضع بدنی او زیر نظر پزشک مورد بررسی قرار گیرد و اگر احتمال وجود بیماری هست، قبل از شروع روزه، کاملا مورد درمان واقع شود.
 
منبع : ایران سلامت
گردآوری : پایگاه اینترنتی تکناز

برگرفته از: http://www.taknaz.ir/news_detail_10870.html

پسندها (2)

نظرات (0)